moeders en minnaars

Friday, September 16, 2005

Vrijdag 16 september 2005

Ik ging vanavond naar de opening van ‘Global Fashion / Local Tradition.’ Een tentoonstelling over de ‘globalisering van de mode,’ in het Centraal Museum te Utrecht. Volgens het foldertje verandert de modewereld de laatste jaren. Nou, dat klopt.
Of dat allemaal te maken heeft met Internet en de internationale Fashion Weeks zoals het foldertje uitlegt, dat weet ik niet. Ik weet wel dat het gebruikelijke glas champagne - of ik nou om negen uur ’s ochtends een show liep in Parijs of om twee uur ’s middags in Milaan, iets anders te drinken was er gewoonweg niet, hoogstens een scheutje jus erdoor - heden ten dage, in ieder geval bij feestelijke, aanpalende gelegenheden dus, is vervangen door vers geperst kiwi-, bananen-, bosbessen- dan wel aardbeiensap. Mijn blik was dan ook geenszins beneveld toen er een man de ruimte binnenstapte die mij ongelofelijk de schouders deed rechten. En welk één geluk, de mannelijke helft van mijn gezelschap, zo wist de vrouwelijke helft van mijn gezelschap - met wie ik zat te borrelen, zeg maar sappen, terwijl mijn jongens en hun kinderen lichtelijk de tent afbraken - mij te vertellen, kende dit exemplaar.
Nu had ik van de week van een alleenstaande moeder begrepen dat desperaat doen, zoals zij had gedaan door zelfs exen van de beste man lastig te vallen over telefoonnummers en langs huizen te fietsen, dat dat wel degelijk vruchten afwerpt. En daar ik mij reeds over de teleurstelling van het ontbrekende glas bubbels had heen gezet - hoewel ik bleef volhouden in mijn weigering ook gezellig een stukje, als hapje dienende, kroepoek mee te knabbelen - en het aardbeiensap mij inmiddels goed deed smaken, spoorde ik ongegeneerd de mannelijke helft van mijn gezelschap aan de relationele status van deze man voor mij uit te zoeken. Helemaal nadat de vrouwelijke helft van mijn gezelschap mij had verteld dat enige jaren geleden hij behoorlijk had lopen tobben, ik dacht: dat is mooi, dat stuk heeft hij vast achter de rug, en in de veronderstelling leefde dat geen vrouw hem leuk vond, terwijl daar uiterlijktechnisch geen enkele reden toe was mijn optiek, dus ik dacht: dat is mooi, dat schept een band. Nou ja, ik kan er nog een hoop woorden aan vuil maken over hoe ik de mannelijke helft van mijn gezelschap het café uitgeduwd heb waar wij even later de nodige alcohol tot ons namen en hem voorbij zagen lopen, zodat hij hem etc. maar hij, deze mij sinds lange tijd weer eens écht de schouders doen rechtende man dus, is bezet.
Mooiste moment van de dag: Bij de tentoonstelling waren er ook op mijn jongste-jongen-hoogte kijkgaten waarin wonderschoon aangeklede poppen, groot dan wel klein, te bezichtigen waren. Op een gegeven moment riep mijn jongste jongen mij, ik moest mee komen. Door mijn knieën, turend in een gat. Hij zei: ‘zie je die donkere?’ Een prachtige Barbie met zwart haar in een fantastische jurk. ‘Als dat een echte vrouw was, dan zou ik daar verliefd op worden.’ Vervolgens hebben we samen een trouwjurk uitgezocht. Dat vind ik zo mooi aan mijn jongens. Zij kennen uit hun nabije omgeving niet anders dan inwisselen en doorschuiven en toch geloven ze allebei zo rotsvast in die ene liefde met wie ze zullen trouwen en hun hele leven gelukkig zullen zijn. Dat moeten ze haast wel van mij, dat rotsvaste geloof. Ik wíl graag dat ze dat van mij hebben. Ik vind het ook nog steeds een mooi iets om in te geloven.

4 Comments:

  • At 3:07 AM, Anonymous Anonymous said…

    Aangezien ik graag goeie raad aanneem m.b.t. het verkrijgen van een leuke man heb ik dat gedaan.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik toevallig in de buurt was.
    Ik ben door de straat gereden van mijn ex-minnaar( met vrouw en kinderen...) en heb ongegeneerd stil gestaan voor zijn huis.
    Ik was ontzettend nieuwschierig hoe zijn vrouw eruit zou zien, deze was helaas niet thuis. Wel heb ik de inrichting van zijn huis gezien?!?! Alles netjes strak in de lak en boven de tafel dan ook een "echte " eettafellamp! Wat ik nou heb bereikt met deze actie...Niets...alleen het gevoel dat dit soort gedrag net te erg is, beetje zielig ook.
    Thuisgekomen ben ik heerlijk op mijn oude bank gaan zitten heb heb eens rondgekeken door mijn kamer naar al die oude troep en ik besefte dat ik heel blij ben met mijn "niet"eettafellamp boven de tafel.
    Reina

     
  • At 11:30 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ook ik geloof in die ene liefde en ik blijf er in geloven!
    Ik ga morgen maar weer eens uitgebreid het strand bewandelen met mijn nieuwe liefde op 4 pootjes. Je weet maar nooit wie je tegenkomt, toch?


    @ Reina
    Ook mijn paleis is schitterend, ohne eettafellamp!

     
  • At 11:57 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ik voelde me totaal zelfverzekerd en daadkrachtig toen ik adres en telefoonnummer van de man waarin ik geïnteresseerd was probeerde te achterhalen. Heb overigens geen exen lastig gevallen, maar ben uiteindelijk wel door zijn wijk gaan fietsen om z'n huisnummer te achterhalen. Héérlijk puberaal. Schijt aan alles! Ik vond mijn gedrag totaal niet desperaat, erg of zielig. Maar dat heeft alles met de afloop van het verhaal te maken.

    "de alleenstaande moeder" die eigenlijk verre van alleenstaand en heel erg samengaand is :)

    Leuk om je blog te lezen en mezelf er in tegen te komen. Succes met de poppenkastvoorbereidingen.

    Krista

     
  • At 1:06 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ik denk dat globalisering van de mode te maken heeft met wereldwijd uitgezonden videoclips en dat de kledingproductie in lage lonen landen plaatsvindt. Goedkope in China, India, Thailand en Mozambique geproduceerde kleding vind je met andere labeltjes dan terug op markten in heel Afrika. Die mensen combineren daar weer op hun manier mee en trendwatchers en modekoningen gaan daar dan weer heen om inspiratie voor hier op te doen. (zag Gaulthier een keer op Madagascar).

     

Post a Comment

<< Home