moeders en minnaars

Saturday, September 10, 2005

Zaterdag 10 september 2005

Slik antidepressiva voor de dag, neem een slaappil voor de nacht. Zouden daar mijn wensen van in vervulling gaan?
De wereld staat klaar om je te vertellen wat je moet doen. Hoe lang je verdrietig mag zijn, of juist niet. Iedereen weet wat goed is voor een ander. Huil niet te lang, maar lach ook niet te hard. Wees niet te ongelukkig, maar vooral ook niet te gelukkig.
Zou ik morgen jubelen vanwege een vent, dan zouden de waarschuwingen voorzichtig te zijn niet van de lucht zijn. Wees middenmoot is het devies. Studeer liever iets waar je geld mee kunt verdienen. Wens geen grote wensen, droom geen grote dromen, maar slik een pil om niet te voelen wat je voelt en als je stikt in je eigen kots, doe dat liever achter gesloten deur. Want jouw onrust zou wel eens aanstekelijk kunnen zijn en mij doen beseffen dat ik ook naar meer verlang. Ik, die toch alles heb wat mijn hartje begeert. Althans, zo staat het geschreven, zo word mij verteld. Door wie? Door hen die geen fucking clue hebben waar ik het over heb. Nog niet althans. Of door hen die al weer vergeten zijn hoe donker hun pad is geweest.
Citeer nog eens een citaat waarvan je geen idee hebt wat het betekent en doop je bitterbal in de mosterd maar pas op dat je je bek niet verbrandt. Vraag nog eens aan dat stel dat al vier jaar samen is waarom er eigenlijk nog geen kinderen zijn en bedank voor een vlammetje. Troost nog eens iemand met de woorden ‘dat het toch best meevalt’ of ‘dat geld niet gelukkig maakt’ en laat de dia’s zien van de wintersportvakantie van vorig jaar en het jaar daarvoor.
Voor alles is een quick fix. Mocht je er vroeger nog een dag over doen met een roos op je hoed voordat alles weer goed was, vandaag moet het vandaag. Liever nog gisteren. Snel, snel, snel, in twintig seconden staan de magnetronaardappelen op tafel, schuif aan en doe gewoon.
Maar wat is dat eigenlijk gewoon doen? O, hetzelfde als wat jij doet. Nou ja, van mij mag een mens zo ongelukkig zijn als nodig is om gelukkig te worden. Van mij hoef je geen verantwoording af te leggen voor de wensen die je nog hebt terwijl je alles hebt wat je volgens de maatschappij nodig hebt om vervuld te zijn. Van mij mag jij je hart volgen, fouten maken, op je bek gaan, spijt hebben, op je tandvlees lopen, vloeken, janken en schoppen totdat het voorbij is. Totdat het werkelijk voorbij is en jij je hart weer hoort kloppen. Maar je mag van mij ook alleen maar tv kijken om te kankeren, alleen maar naar je werk gaan om geld te verdienen, alleen maar bij je partner blijven omdat je niet alleen durft te zijn. Van mij mag jij je eigen weg volgen. Dan volg ik die van mij, goed?
Tien dingen waar ik - let op, ík - nog immer van uit ga:

10. Elke wens die ik heb, heeft potentie, anders zou zij niet in mij aanwezig zijn.
9. Ik zal bereiken wat ik wil.
8. En juist mijn niet-berusting met wat nu is zal daar voor zorgen.
7. Ik zal mijn ware ontmoeten.
6. En met hem samenwerken.
5. En juist mijn dromen daar over zullen hem bij mij brengen.
4. De enige manier om van mijn verdriet af te komen, is het mijn kop uit te janken.
3. En niet door pillen te slikken.
2. Ik heb kracht naar kruis.
1. En ik zal mijn eigen bron vinden.

Mooiste moment van de dag: Een klein gebedje dat ik wel eens bid, zo ook vanmiddag. God, ik vind alle dagen die zijn geweest en die nog zullen komen prima, of ze nu zwart, grijs, of wit waren of zullen zijn, maar bewaar me voor de dag dat ik vergeten ben hoe mijn weg is geweest en ik een ander meen te mogen vertellen hoe en wat te doen, waar tevreden mee te moeten zijn en wat te mogen wensen. Mocht U mij voor die tijd nog niet hebben aangeraakt, dan lijkt dat mij een mooi moment om mij een flinke klap in het gezicht te geven en streng toe te spreken met de woorden: ‘Pas op, Nicoline, jij hebt geen weet van andermans weg.’ Bewaar mij voor die dag en dank U wel voor deze, met alles erop en eraan.

8 Comments:

  • At 3:03 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ha,

    Ik vind de onrust inmens! Is het verdriet om wat geweest is of is het verlangen naar aandacht en geluk ?
    Komt de onrust voort uit verlangen naar die ene man die niet bij mij kan zijn of is het alleen de aandacht die hij mij gaf wat mij tijdelijk zo gelukkig maakte...
    Ben je dan verliefd of ben je dan de inmense eenzaamheid en het alleen zijn zat ?
    En dan het feit dat vriendinnen van mij met relaties ( goed of slecht...) opbiechten eigenlijk stiekem jaloers te zijn op mijn vrijheid! Hoezo vrijheid....dat gevoel is er echt nog lang niet!

    groet,
    R

     
  • At 5:09 AM, Anonymous Anonymous said…

    Beste Nicoline,

    Onze maatschappij is overgemedicaliseerd, voor elke kwaal een pil ,zelfs voor hartepijn.Ik zit in de farmacie , en ik kan het weten .
    Je hebt groot gelijk meid , verwerk je verdriet en frustraties op eigen tempo ,daar is niets mis mee en uiteindelijk is het beter voor uw ego .
    Floor uit Mol.

     
  • At 8:30 AM, Anonymous Anonymous said…

    Beste Nicoline,
    Zo dat stukje tekst knalde er weer lekker uit ! Het eerste wat er in me opkwam was: "1-0 voor Nicoline!"
    Maar ja, ik ben ook niet helemaal onpartijdig meer, want ik was al een beetje voor jou (binnenpretje).
    Doe dit of doe dat niet. We zijn gewoon human-beings en gelukkig niet human-doings. Ik zou er alleen maar moe van worden.....
    Ik en ook jij mogen er gewoon 'zijn'. Ik geloof niet dat er een soort goed of fout 'zijn' is.
    Voor wat betreft mijn wensen en mijn dromen...ik zie ze gewoon als investeringen in mijzelf. En dat zeg jij ook een beetje met 'je niet berusting'.
    Toch komt er voor mij wel een uitdaging om de hoek kijken en dat heeft te maken met al die andere mensen, familie en ex-en met hun meningen, projekties, frustraties, etc. Aan de ene kant neem ik mijn verantwoordelijkheid voor mijn eigen gevoelens en niet voor die van hen. Maar aan de andere kant ben ik ook deel van hen. De Gnostiek zegt me dat het kijken door de vele ogenschijnlijke tegestellingen het echte inzicht ligt. In jouw verhaal zit volgens mij al redelijk wat Gnosis !
    Good-on-you mate ! Kees.

     
  • At 10:06 AM, Blogger Gonda said…

    Waarom wordt een weblog gelezen? Omdat het je raakt, en je er iets in herkent. En het maakt wat los. En dan stuur je een comment.Soms is het niet eens direct gericht aan degene die de blog geschreven heeft..zoals gisteren het geval was. Het was reactie op reactie.
    Oordelen over een ander doe ik nooit.
    Ieder huisje heeft z'n kruisje.

    @Kees
    Ik had niet door dat het een competitie was.
    Er zijn geen winnaars.

     
  • At 11:51 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ik voel mij aangesproken in dit stukje, vanwege mijn vraag die ik je stelde gisteren. Natuurlijk moet jij doen wat jouw goeddunkt, ik kan niet oordelen wat er precies speelt, of hoe lang al.Het was enkel een vraag die er bij mij opkwam en mijn idee daar op dat moment over.
    Wie logt, kan reactie verwachten, zéker met hetgeen jij schrijft roep je iets op bij de ander. Emotie, frustratie, bezorgdheid, medeleven, whatever.
    Het was niet mijn intentie om voor jou te denken, ik was aan het mee-denken, al vragen stellende. Ik zal het achterwege laten in het vervolg. Bij deze.

     
  • At 11:54 AM, Anonymous Anonymous said…

    Beste Goentah,
    Verstandelijk ben ik het helemaal eens met je commentaar. Regelmatig komen er van die primitieve emoties naar boven. Ik leef op de snijvlakken van verstand, gevoel en ziel.
    Maar je kunt mijn opmerking gerust met een knipoog lezen.
    Bedankt voor je reactie !
    En waarom ik weblogs lees ? Het is m'n eerste en ik ben er ook nog niet helemaal uit. Soms schrijf ik iets en zodra ik m'n eigen stukkie de volgende dag nalees denk wat een gelul van mezelf !
    Kees.

     
  • At 12:17 PM, Anonymous Anonymous said…

    Nicoline,

    regelmatig 'jat' ik een regel, soms wel een paar, uit je blog en 'plak' ik die in een Word-documentje met als naam: Reminder.
    Dit Word-document helpt me te reminden aan van alles en nog wat, vooral aan het feit dat ik niet de enige ben die zo intens veel voelt.
    Vandaag jat ik alle regels!!!!!

     
  • At 3:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Ich sehe Ihr Blog behandelt umsonst geld verdienen. Da dürfte diese Seite interessant sein, die ich im Internet entdeckt habe:
    umsonst geld verdienen

     

Post a Comment

<< Home