moeders en minnaars

Saturday, September 03, 2005

Zaterdag 3 september 2005

De teleurstellende tien:

10.
9.
8.
7.
6.
5.
4.
3.
2.
1.

Deze lijst is leeg en zal dat altijd blijven. Ik schreef het reeds twee keer eerder: Teleurstelling is enkel het gevolg van te hooggespannen verwachtingen.
Ik ben een mens die er van houdt mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Er is geen man of minnaar die mij teleurgesteld heeft waarvan ik niet achteraf, de ene keer sneller dan de andere keer, de oorzaak in mijzelf gevonden heb. Ik heb het niet over eigen stomme schuld - afgezien van dat eigen verantwoordelijkheid en eigen schuld twee heel verschillende dingen zijn, zoals ik ook al eerder schreef – ik geloof niet zo in het fenomeen eigen schuld. Je ziet en draagt wat je aankan op dat moment, dat verschilt per dag en verandert gedurende de tijd die er overheen gaat.
Soms denk ik, waarom zit ik zo in elkaar, waarom kan ik niet gewoon eens een keer iemand flink op zijn bek rammen, de huid vol schelden, vertellen wat er allemaal niet klopt, wat zijn probleem is, wat hij anders zou moeten doen, waarom hij handelt zoals hij handelt, en op die manier de oorzaak van mijn teleurstelling voor eens en voor altijd bij hem neerleggen. Maar zo zit ik niet in elkaar.
Ik stel dezer dagen de nodige mensen teleur, zo blijkt uit de reacties die ik krijg. Ze ontdekken mijn blog, vonden het mooi of herkenbaar maar de volgende dag, of de dag daarop of van mijn part de dag dáárop, schrijf ik iets anders dan zij gehoopt, verwacht of nodig hadden. De volgende dag gebruik ik woorden die hen niet aanstaan, begin ik niet goed of eindig ik op een manier die hun niet zint. De volgende dag ben ik te somber naar hun smaak of juist te lichtvoetig. De volgende dag dekken zij de pijn in hun eigen hart die ze gevoeld hebben naar aanleiding van iets wat ik schreef weer toe met bijvoorbeeld een advies aan mij. De volgende dag…
Op de zevende dag keek God toe en zag dat het goed was. Had Hij onderweg misschien Zijn bedenkingen gehad of de zee wel blauw genoeg was en de olifant wel grijs genoeg, toen Hij het totaal overzag, had Hij aan Zijn eigen verwachtingen voldaan.
De teleurstellende tien is leeg en zal dat altijd blijven. Zelfs mijn eigen naam zal daar niet op verschijnen. Ik voldoe aan mijn verwachtingen, elke dag weer. Niet omdat ik weet wat ik ten aanzien van mijzelf kan verwachten, want ik verbaas mijzelf regelmatig, of omdat mijn verwachtingen ten aanzien van mijzelf zo laaggespannen zijn, O, nee, maar omdat ik het doe, omdat ik doorga. Dat is voor mij het enige wat telt. En kijk ik na 180 dagen om en zie ik een veel te grijze olifant lopen, so be it, zo grijs moest hij zijn. Voor mij, niet voor jou. Ik ben niet wat jij zoekt.
Mooiste moment van dag: Ik stel ook veel mensen niet teleur, zo bleek vanochtend weer uit een mailtje. Toch, zo lang ik mijzelf maar niet teleurstel, daar gaat het mij om. Ik vind grijs trouwens een mooie kleur en Robbie Williams een lekker ding. Vond het zeer aangenaam met hem op de bank ook al hebben we niet geneukt en vooral juist de eerste zinnen deden en doen mij persoonlijk breed grijnzen, zo niet schaterlachen. Misschien nodig ik hem vanavond weer uit. Mijn jongens zijn vandaag naar hun vader gegaan, mochten we nu wel neuken dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat ze wakker worden. Ook dit schreef ik eerder: ‘Ik ben een non, ik ben een hoer.’ Ik houd van bidden en van neuken.
Ik ben een hooggespannen verwachting die ík nakom, ik zal vinden wat ík zoek, zoveel is zeker. Het zal mij niet teleurstellen maar jou misschien wel. Nogmaals, ik ben niet wat jij zoekt. En omdat deze week kennelijk citatenweek blijkt te zijn en de teleurstellende tien zo akelig leeg en wellicht daarom teleurstellend is, tien oneliners die mij in ieder geval plezieren:

10. Your happy destiny is unavoidable. Neale Donald Walsch.
9. I’m only wearing black until they make something darker. Komt van een T-shirt.
8. Let go and let God. Zou ik graag op een sticker hebben om achterop mijn fiets te plakken, gewoon om te provoceren, vooralsnog staat het op mijn keukenmuur geschreven zodat ik al roerende in de pannen daarmee in debat kan.
7. Een eigenwijs mens komt nooit alleen. Die is van mij.
6. Het laatste wat sterft is hoop. Die is van Arnon Grunberg.
5. I’m not a fashion victim, I can afford it. Komt uit een Engelse Vogue. Is momenteel niet zo, dat ik mij alles kan veroorloven maar ik blijf hem briljant vinden.
4. We hebben alles maar waarom eigenlijk? Komt uit een NRC. Is momenteel ook niet zo maar ik blijf hem de overdenking waard vinden.
3. Either you agree with me, or you’re wrong. Gisteren gezien op een T-shirt.
2. Fuck love, all you need is a good pair of shoes. Weet niet van wie die is.
1. I’m glad that spending a night with me, guaranteed you celebrity. Robbie Williams.

3 Comments:

  • At 1:47 PM, Anonymous Anonymous said…

    Beste Nicoline,
    Je woorden zijn mooi, hard en helder. De donkere kant kunnen en durven zien is een gave !
    De inhoud is van jou en de kracht waarmee ze tot uiting is gekomen komt voort uit inspiratie gevormd door vnl. jou en iets uit de bron die iedereen bindt.
    Ik haal een stuk inspiratie uit jouw woorden en daarvoor mijn dank. Ik merk dat jij ook een stuk bij mij haalt. Geen dank (moet bij deze schamele buit toch iets zelf komen halen).
    Wat is er overigens mis met iemand teleurstellen ? Ben ik bijvoorbeeld teleurgesteld ? Ja en nee, so what?
    Nee, omdat ik wist dat ik jou (een klein beetje) zou inspireren tot iets moois. Mest maakt het weiland immers vruchtbaar. En ja, omdat ik een gewoon mens ben en geregeld op m'n bek ga. Zo kom ik verder...droom zacht, Kees.

    ps. vergeef mijn slechte grammatica. Woorden samenhangend maken is niet mijn sterke kant.

     
  • At 1:56 PM, Anonymous Anonymous said…

    Een van mijn favorieten;
    'Eigenwijs is ook wijs!'


    Doe de Robbie de hartelijke groeten en Maria ook als je haar toch nog mocht spreken!

    De 'worstelende'

     
  • At 3:04 PM, Anonymous Anonymous said…

    Beste Nicoline,
    Onliner nr 3 "Either you agree with me ,or you're wrong " is de geliefkoosde gedragscode van mijn ex . Best vermoeiend om mee te leven , daarom is hij uitendelijk na 27 jaar huwelijk mijn ex geworden .
    Vanavond heb ik op Parship weer een nieuwe date op stapel gezet . Enne ja de meiden van 53 hebben het flirten nog niet verleerd .
    Floor uit Mol (Belgie )

     

Post a Comment

<< Home