moeders en minnaars

Monday, August 29, 2005

Maandag 29 augustus 2005

Stel, ik was een schatgraver. Zou jij mij dan, op het moment dat we samen mijn schep op iets hards hoorden stuiten, adviseren met dat graven te stoppen? Zo van, ‘Joh, meid, je ziet er moe en bezweet uit, leg die schep weg, ga naar huis, doe je haar goed en bouw met je prachtige kinderen een zandkasteel of van mijn part graaf je een kuil tot aan water, maar kap hiermee.’
Stel, ik was een graalridder. Zou jij mij dan een halt toe roepen terwijl de burcht Montsalwatsch voor mij opdoemt? Me overtuigen rechtsomkeer te maken met de woorden: ‘Gaat heen, naar je op een beurt wachtende kuisheidsgegordelde vrouw. Wat moet je met een kelk als je een kut tot je beschikking hebt?’
Stel, ik was Boeddha himself, why not, zou jij dan na elf jaar en elf maanden naast mij komen zitten onder die boom en zeggen: ‘Hé kale, wat zit je hier te zoeken terwijl je een paleis hebt, centen, een vrouw en een kind? Je bent al zo lang bezig, vind je het niet genoeg geweest. Wees blij met wat je hebt, je hebt meer dan velen anderen.’
Stel, ik was een vrouw van 37 jaar met twee gezonde jongens en ik begon een blog voor 180 dagen en die ontpopte zich tot een ware pelgrimstocht op zoek naar mijzelf. Zou jij dan vinden dat ik, nu ik een paar nieuwe lezers gescoord heb vanwege een stukje in het VK Magazine, en dus bewezen heb (?) dat ik talent heb, over moet gaan tot gelukkig zijn en kattebelletjes schrijven?
Als er iemand is die van snel houdt, dan ben ik het wel. Ik heb de snelle weg al vele malen trachten te bewandelen. Hups, Nicoline, draaien in dat hoofd, kijk hoe goed je het hebt.
Ik weet hoe goed ik het heb. Ik had wel elke zaterdag een lijstje kunnen plaatsen bestaande uit tien mensen die het slechter hebben, tien dingen die erger zijn, tien echt vreselijke zaken die een mens kunnen overkomen etc. Maar zelfs als ik daar niet naar kijk, weet ik hoe goed ik het heb. Waarom ik dan nog steeds niet uitgezocht ben? Waarom ik die schatkist wil boven halen terwijl ik niet weet wat er in zit? Waarom ik een beker najaag waarvan het verre van zeker is of dat wel diegene is die het bloed heeft opgevangen? Waarom ik onder een boom ga zitten terwijl ik alles heb wat mijn hartje begeert?
De snelle weg deed mij telkens weer belanden in wat ik de valkuil van het positieve denken noem. Om je heen kijken, zien hoe goed je het hebt, je zegeningen tellen en dan ineens weer die schreeuw van mijn ziel dat mijn wens groter is dan dit, wat ik heb. Mijn ziel schreeuwt niet om geld of materialistische zaken, noch om een man of een uitgever (misschien een beetje). Vraag me niet waar mijn ziel dan wel om schreeuwt, want ik weet het even niet. Ik weet wel dat ik zal vinden wat ik zoek.
Mooiste moment van de dag: Het is natuurlijk een dooddoener van het eerste uur, echter wel waar. Het gaat niet om de bestemming maar om de reis. Dat inzicht is reeds neergedaald. En daar bedoel ik mee dat het voorbij het verstandelijke ‘ja, ja, dat weet ik wel,’ is gekomen. Verstandelijk weet ik het allemaal heus wel, dat is het probleem niet. Maar ik wil het voelen, ik wil het zijn. Ik ben wat ik zoek. Ik wentel mij er niet om maar ik verzet mij er ook niet meer tegen. Ik heb lang genoeg en vaak genoeg ‘kop op’ tegen mijzelf gezegd. Nu zeg ik ‘kop uit.’ En ik laat mijn tranen stromen.

8 Comments:

  • At 2:32 PM, Anonymous Anonymous said…

    kop uit dan maar. kop op komt vanzelf wel weer. wees toch niet zo streng voor jezelf. vandaag en gisteren is het donker, morgen misschien weer beter. go with the flow. verzetten heeft geen zin.
    vk magazine geeft je geen recht van bestaan. ben heus zelf in staat om te beoordelen of ik geraakt word. en dat word ik.

     
  • At 3:31 PM, Anonymous Anonymous said…

    Spijker op z'n kop... het is de reis naar jezelf. Laag voor laag afpellen. Zonder de belofte dat het daar beter is alleen de innerlijke noodzaak voor die reis volgend.
    Je doet het geweldig! Wat zijn 180 dagen toch kort op 37 jaar en een paar honderd levens :-)

     
  • At 1:34 AM, Anonymous Anonymous said…

    Tja, als je over je gevoel gaat nadenken kom je al snel in een rationele droogmolen terecht.
    De vuile was binnen houden was al nooit een optie maar jezelf te vaak verschonen van voelen leid tot droogmolentactiek, draaien in de rondte totdat alles weer gaat zoals het altijd al ging.
    De kunst is om het denken zo dicht mogelijk bij het voelen te houden.
    Daarbij verbleekt elke vergelijking, dat wat je niet hebt, heb je vaak ook niet nodig en als je het nodig hebt komt het op je pad.
    Makkelijk gekletst als het over een ander gaat.
    Maar denken en voelen bij elkaar houden is een mooi doel, eenmaal ingekopt is dan ook zeker raak.

    Doe het met passie

     
  • At 3:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    Mooi geschreven. Weet je dat er ook een stukje van je staat op www.mvlife.nl? Gisteren geplaatst.

    Ik blijf je volgen, wens je sterkte en wijsheid!

     
  • At 12:34 PM, Anonymous Anonymous said…

    Zo die pagina knalde er lekker uit! En je krijgt er nog wat van terug ook. Mij beurde het in ieder geval op. Ik kreeg even de neiging om adviezen te geven, maar wat heb je er aan ? dus geen adviezen of meningen van mij, want het gaat om jou ! Bedankt dat ik even mee mocht reizen.
    Vertel me eens wat je wil nalaten ?
    Kees.

     
  • At 2:47 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hoe ook het lot met kwelling u mag slaan
    Wees stil, gij maakt het erger, laat begaan
    Wie duwt de golven van de zee terug
    Het pogen zelf doet weer een golf ontstaan
    JH Leopold
    Oosterse Kwatrijnen

    Ooit uit het hoofd geleerd toen ik 16 was. Verdomd handig als je 46 bent.

     
  • At 3:33 PM, Blogger Nicoline said…

    Dat is dan weer wel een mooi citaat om te citeren. Mijn stukje van 30/8 slaat niet op u. U hoeft zich niet aangevallen te voelen. Het deed mij overigens denken aan een citaat dat ik uit mijn hoofd heb geleerd toen ik 27 was.

    Gij, die met de vlammenspeer
    Het ijs van mijn ziel doorbreekt,
    Zodat zij bruisend naar de zee
    Van mijn hoogste verwachting snelt.
    Nietzsche

     
  • At 1:04 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ik vind jouw dooddoener geen dooddoener. Is het niet mooi om te ervaren dat een cliche/ waarheid hartstikke waar voelt op het moment dat je het inzicht hoogstpersoonlijk eigen hebt gemaakt? Reken maar dat iedereen die je voorging door dezelfde mist van wanhoop en onzekerheid is gegaan. Je loopt je pad alleen maar je loopt niet alleen op het pad. xE

     

Post a Comment

<< Home