moeders en minnaars

Sunday, September 11, 2005

Zondag 11 september 2005

We leven in een uitleg- en verklaarmaatschappij. Niemand kan nog iets zeggen, zo lijkt het soms wel, zonder er iets aan toe te voegen als: Dat je heus wel weet dat… Kennelijk hebben we allemaal wel eens een boekje gelezen van één of andere wijze die ons heeft uitgelegd hoe het nu precies zit.
Zo voegt bijna elke alleenstaande vrouw bijvoorbeeld, inclusief mijzelf, toe, na het uitspreken van de wens weer een relatie te willen, dat ze heus wel weet dat alleen zij zichzelf kan verwezenlijken, of dat het geluk niet in een man zit, of dat ze niet desperaat is en zichzelf echt wel kan vermaken.
Dat geld niet gelukkig maakt, is er ook zo één. Wie de wens uitspreekt meer geld te willen, doet dat bijna nooit zonder uitleg te geven over hoe dat je heus wel weet wat echt belangrijk in het leven is, dat op vakantie gaan niet het hoogste goed is, of dat er natuurlijk nog steeds oog is voor al diegenen die het veel slechter hebben.
Geloven, ook een mooi voorbeeld. Niet in het Oude Testament, wel het Nieuwe, alleen maar dat er meer tussen hemel en aarde is, of dat God niet bestaat maar er wel iets is als een Bron.
Geef uitleg over wat je zegt en verklaar wat je bedoelt. Meestal is het niet eens eigen ondervinding maar aanname van een stellig geponeerde waarheid die je toepast op jezelf.
Het is helemaal niet mijn bedoeling al die wijsheden onderuit te halen, ik heb alleen vandaag besloten het eens anders te doen. Ik hoef namelijk niet aan de hele wereld verantwoording af te leggen waarom ik iets zeg of denk. En jij ook niet. Laten we daar toch eens mee kappen met zijn allen. Zeg gewoon wat je wilt. Of niet wilt. Vertel gewoon hoe jij je voelt, wat maakt het uit wat je allemaal hebt of niet hebt.
Ik wil een relatie, punt. (@ Scarlet, ook deze mag jij gerust jatten.)
En om tot mijn volle potentieel te komen, heb ik een partner nodig en meer geld bovendien, punt. (@ Champagne, en om tot ‘rake’ stukjes te komen, en duidelijk te maken wat ik wil zeggen, heb ik soms comments nodig die, zo ben ik overtuigd, uit een goed hart gemaakt zijn. Dat is de wisselwerking. Daar weet Kees inmiddels ook alles van, vandaar waarschijnlijk dat hij even over was gegaan op het Spaans.)
Mooiste moment van de dag: Mijn jongens waren vanmiddag afwisselend piraat of ridder. Ik was zeemeermin of jonkvrouw. Ik werd gered, gered en nog eens gered. Zat ik vast in het zeewier, dan sprong er een stoere zeerover het water in. Was ik opgesloten in een verlaten burcht, dan snelde er een koene ridder tegen de klippen op. En wij vonden de ene schatkist na de andere. Heerlijk.
P.s. Misschien moet ik toevoegen aan de tien afschrikwekkende redenen van 13/8 dat ik naast zeemeermin en jonkvrouw, een vals kreng kan zijn.

7 Comments:

  • At 2:38 PM, Blogger Gonda said…

    Ok, Nicoline, dit is klare taal.
    Dan zeg ik dit (je adviseert gewoon te zeggen wat je denkt):
    "Je hebt zaterdag zitten afreageren op degenen die comments gepost hebben door ze een gemene trap na te geven. Het was niet eens een aanval van voren, maar onsportieve tackle van achteren".

    En nu maak ik er geen woorden meer over vuil, en verzend ik deze comment vóór ik er spijt van krijg...
    En trouwens, IK voel me ook KUT!!

     
  • At 12:04 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ik lees nu al weken je verhaaltjes en kom tot de volgende conclusie:

    wat een gezeik allemaal, neem verdomme gewoon je lot in eigen hand, zorg dat er geld in het laatje komt met een ambacht of beroep waartoe je qua intellect genoeg capaciteiten heb, hou op met dat geklaag en achtelijke spirituele gedoe, ,stop met roken en zorg voor je zelf en kinderen. Dat is alles wat het leven is. Kijk naar de M van NRC vorige week over armoede en andere ellende en het valt best mee.

    En hou ook op met zinloos trappen op het geluk of ongeluk van
    anderen.

    Maar doe iets zinvols. Ga werken, studeren of besluit verliefd te worden en doe dat dan ook op die kerel die in je buurt is.

    Klaar er mee. Wat een zinloze navelstaarderij van een gezond mens zeg.

    Schandalig

     
  • At 12:13 AM, Blogger Nicoline said…

    Had ik al gezegd dat je van mij ook alleen maar een blog mag lezen om je op te vreten?

     
  • At 1:21 AM, Anonymous Anonymous said…

    geen idee, maar bij deze lees ik hem ook niet meer!!!!! en denk zelf ook nog eens na over het goed bedoelde commentaar in plaats blij te zijn met alle meehuilers

     
  • At 1:46 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ik vind je verhaaltjes leuk en ik vind je eerlijk. Eerlijkheid is een essentiele eigenschap. Alleen als je je niet mooier, beter of anders voordoet dan je bent kun je groeien. Eerlijkheid vergt moed. Je doet 't prima! Zeer zinvol!

    @ de "critici": Een ander veroordelen daarentegen, is een projectie van eigen angst, onvermogen en minderwaardigheid. Dat is nogal laf, eigenlijk. Vind je ook niet?

    xE

     
  • At 1:13 PM, Anonymous Anonymous said…

    Beste Nicoline,
    Ik ben het helemaal eens met xE. En Goentah vind ik moedig omdat ze zo eerlijk is.
    Op jouw vraag wat ik wil ? Wat meer interactie en contact. En daar ben jij (we) redelijk in geslaagd. Ook meer delen, maar uiteraard besef ik dat ik te gast ben bij jou en dat ik me zal aanpassen aan de huisregels.
    Mijn gevoel 100% te delen vind ik nog moeilijk, maar stap voor stap komt dat wel zodra ik jullie wat beter leer kennen.
    V.w.b. het hart zit het wel goed en daarom ga ik wel eens over op het spaans, omdat deze taal ook meer vanuit het hart is ontstaan.
    Net als ik. Kees.

     
  • At 12:15 PM, Anonymous Anonymous said…

    Je schrijft heerlijk eerlijk.

    Vandaag heb ik gerouwd en een paragnost gebeld (ken ik). Hij verzekerde me dat er echt iemand op mijn weg kom.
    De prins op het witte paard zal het niet zijn, maar o wat zal het weer eens heerlijk zijn om met een soul-mate door het leven te gaan.
    Gerouwd en rouwende ben ik om een relatie die zeer mager was de afgelopen 5 jaar.
    Ik heb altijd gezegd: Het kan me niet schelen wat het kost, ik ga voor .......ost.
    Het heeft me veel gekost, maar ik kan niet zeggen dat het me veel heeft opgeleverd.

    Dat bidden niet helpt voor relaties is mij wel heel erg duidelijk geworden.

     

Post a Comment

<< Home